Skip to main content

CÉLKERESZTBEN AZ ÉP IDEGEK:
A B12 VITAMIN ÉS SZEREPE AZ IDEGRENDSZERBEN

A B12 vitamin olyan létfontosságú hatóanyag, amelyre a szervezet számos funkciójának és rendszerének szüksége van – köztük az idegrendszernek. Ha kevés a B12 vitamin, az abból adódó idegrendszeri zavarok megannyi tünetet eredményezhetnek, például koncentrálási nehézségeket vagy feledékenységet. Olvasson tovább, hogy megtudja, milyen szerepet játszik a B12 vitamin az idegrendszerben, és hogyan járul hozzá annak megfelelő működéséhez.

B12 VITAMINHIÁNY ESETÉN AZ IDEGEKET IS TÁPLÁLNI KELL:
B12 VITAMINNAL AZ ÉP IDEGEKÉRT

Az egészséges, tökéletesen működő idegek felbecsülhetetlen értékűek: nemcsak fontos – például a külvilágból érzékelt – információkat továbbítanak az agynak és a gerincvelőnek, hanem fordítva is: mindkét kapcsolóközpontból parancsokat továbbít a test összes területére – a fejbőrtől a kislábujj hegyéig. Annak érdekében, hogy e jelek továbbítása minél gyorsabban és hibátlanul menjen végbe, minden egyes idegsejtet egy speciális, idegműködési szempontból vezetőképes réteg (a mielinhüvely) vesz körül, akár egy védőburok.

A B12 vitaminhiány idegrendszert érintő tünetei a következők lehetnek:

  • feledékenység,
  • koncentrálási zavarok,
  • pszichés problémák, például depresszív hangulat,
  • idegfájdalom,
  • megváltozott hőérzet,
  • látászavarok,
  • izomgyengeség,
  • bizonytalan járás,
  • zsibbadás, illetve bizsergés a kéz- és lábfejeken.

Ha ilyen tüneteket észlel magán, fontos, hogy ne írja automatikusan az életkor vagy a stressz számlájára. Jusson eszébe, hogy hiány esetén B12 vitaminnal erősítheti az idegrendszerét, ezáltal pedig enyhítheti a tüneteit.

VITAMINNAL ELŐSEGÍTHETJÜK IDEGEINK MEGFELELŐ MŰKÖDÉSÉT?

A B12 vitaminhiány okozta idegrendszeri zavarok csökkentése érdekében a vitaminhiány pótlására van szükség. A legtöbb esetben a B12 vitaminban gazdag étrend nem elég, mivel ahhoz, hogy a raktárak újra feltöltődjenek, emelni kell a bevitt B12 vitamin mennyiségét. Azoknak ajánlatos olyan készítményt alkalmazniuk, amely további B12 vitaminnal látja el a szervezetet, akik esetében megnövekedett a B12 vitaminszükséglet, akik vegetáriánus életmódot folytatnak, vagy akik B12 vitamin felszívódási zavarral küzdenek. Egy tanulmány szerint naponta legalább 600 mikrogramm B12 vitamin szükséges a kialakult hiány hatékony pótlásához1. Minél nagyobb a dózis, annál jobb. A tablettánként 1000 mikrogramm dózisú B12-vitamin Ankermann®egyszerűen és hatékonyan látja el a szervezetet nagy mennyiségű B12 vitaminnal – ideális forrás az idegrendszer számára B12 vitaminhiány esetén: a tünetek enyhülhetnek, a hosszabb távú neurológiai következmények pedig elkerülhetők.

1Eussen et al. Oral cyanocobalamin supplementation in older people with vitamin B12 deficiency: a dose finding trial. Arch Intern Med 2005;165:1167-1172. Ebben a vizsgálatban nem B12-vitamin Ankermann® tablettát alkalmaztak.

A B12-vitamin Ankermann® további előnye, hogy B12 vitaminhiány esetén képes elősegíteni az idegrendszer megfelelő működését még erősen stresszes, kimerítő időszakban is. Aki állandó feszültségben él, gyorsan ördögi körben találhatja magát: A munkahelyi vagy magánéleti mókuskerék, az állandó határidők ugyanúgy levertséget, kimerültséget vonnak maguk után, mint a gyász, az aggodalom, vagy a fizikai teljesítőképesség határainak feszegetése. Azonban nemcsak a kedélyállapotra vannak hatással, hanem az emésztést és különösen a B12 vitamin felszívódását is negatívan befolyásolják. Ezen kívül a B12 vitamintól függő, a testi és a pszichés reakciók stresszé alakításáért felelős hírvivő anyagok termelése is növekszik.

Mindez hamar B12 vitaminhiányhoz, és ebből eredően kimerültséggel járó tünetekhez, valamint idegrendszeri zavarokhoz vezethet. Emellett a B12 vitaminhiány vérképződési rendellenességeket, például vészes vérszegénységet is okozhat.


A KOCKÁZATOKRÓL ÉS A MELLÉKHATÁSOKRÓL OLVASSA EL A BETEGTÁJÉKOZTATÓT, VAGY KÉRDEZZE MEG KEZELŐORVOSÁT, GYÓGYSZERÉSZÉT!